Jak zbierać dane w celach marketingowych?

Odpowiednia baza danych to niemal pewny sukces działań marketingowychPowszechnie wiadomo dziś, że największe szanse na przyniesienie zamierzonych efektów mają takie działania marketingowe, które wymierzone są w konkretną docelową grupę odbiorców. Fakt ten nie powinien oczywiście nikogo dziwić. Wiadomo przecież, że największe szanse na zainteresowanie daną usługą lub produktem zyskuje się wtedy, gdy się trafi z akcją promocyjną do odbiorców, którzy takiego właśnie produktu mogą chcieć używać. Dlatego już od dawna reklamy telewizyjne czy radiowe są tworzone w oparciu o badania marketingowe, w wyniku których tworzona jest postać tak zwanego odbiorcy modelowego. Jednak warto wiedzieć, w jaki sposób zbiera się dane dotyczące właśnie potrzeb i oczekiwań takiego odbiorcy.

Obecnie chyba najpopularniejszy jest system CATI. Jest to rodzaj badania ankietowego, ale przeprowadzanego za pośrednictwem telefonu. Nie każdemu oczywiście to odpowiada – chodzi o potencjalnych klientów, ale Ci którzy tę metodę stosują są zadowoleni. Dzięki takiemu wywiadowi można określić, jaka grupa odbiorców potencjalnie zainteresowana będzie jakąś usługą.

Zebrane w ten sposób dane wykorzystywane mogą być przez marketing bezpośredni. Jest to strategia, która dzięki powszechności dostępu do sieci internetowej jest coraz chętniej wykorzystywana. W ramach takiego marketingu stosuje się na przykład e-mailing. Tak naprawdę wiele osób z tego w pewien sposób korzysta. Chodzi oczywiście o wysyłanie maili promujących jakąś działalność, najczęściej w formie newslettera. Choć wiele osób uważa to za denerwujące, mimo wszystko jest to metoda dość skuteczna – gdyby tak nie było, z pewnością dawno odeszłaby w zapomnienie. Oczywiście można też szukać potencjalnych odbiorców, przeglądając na przykład bazy danych firm. Często to one są źródłem wiedzy na temat klientów oraz ich potrzeb i przede wszystkim wyborów konsumenckich. Dodatkowym działaniem marketingowym, który coraz częściej jest stosowany przez wiele przedsiębiorstw, jest uruchomienie tak zwanej infolinii. W tym celu podaje się, najczęściej w reklamie różnego typu, numer telefonu, pod którym klient może dowiedzieć się więcej na temat danej usługi czy produktu. Dzięki temu pod wpływ marketingu bezpośredniego trafiają osoby zainteresowane danymi rzeczami. A to w znacznym stopniu zmniejsza koszt prowadzenia kampanii reklamowej przy jednoczesnym zwiększeniu jej efektywności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>